ارتش پاکستان: اگر طالبان به قدرت برسانند، به رسمیت می شناسیم شان

 

 

دیریست که نظامیان پاکستانی خواب سرنگونی، رژیم 20 ساله ی افغانستان و ارتش مقتدر این کشور را بر سر میپرورانند. در تازه ترین مورد این گروه با فرستادن ده ها نظامی و جنگجوی وابسته به گروه های افراطی که در پاکستان لانه دارند تلاش می ورزند تا ثبات نسبی افغانستان را به هم بزنند. رسانه های هندی به نقل از مقام های ارتش پاکستان گزارش کرده اند که نظامیان آن کشور مشمول آی اس آی تصمیم گرفته است که در صورت پیروزی طالبان این گروه را به رسمیت بشناسند.

 

پایگاه خبری ون اندیا گزارش کرده است: “ارتش و همچنان رییس آی اس آی اعلام کرده است که در صورت به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان آنان آماده ی به رسمیت شناختن این گروه هستند، هند در وضعیت کنونی، نظارت دقیق بر انکشافات اخیر در افغانستان دارد. انکشافات اخیر در کابل نگران کننده است و طالبان در حال حاضر توافقنامه ی صلح میان امریکا و این گروه که در 2020 امضا شد را نقض کرده اند. اما بزگترین چالش اینجاست که جنگجویان لشکر طیبه به نیابت از طالبان در افغانستان میجنگند و در حال حاضر این گروه تلاش دارد تا مهاجم انتحاری بیشتری را برای پشتیبانی از این گروه آموزش دهند و تجهیز کنند.”

 

این پایگاه هندی در ادامه مینگار: “رهبری لشکر نه تنها که به مشوره دهی به طالبان ادامه میدهند بلکه در اردوگاه های آموزشی این گروه نیز حضور یافته اند. در حال حاضر جنگجویان لشکر طیبه و جیش محمد، در ننگرهار بسیار فعال شده اند. افزون بر آن هراس افگنان این گروه به گونه ی گسترده در ولایت های پکتیا، کنر و خوست حضور دارند. استخبارات هند به گونه ی بی پیشینه نقش نظارتی شان را بر این گروه ها افزایش داده اند؛ پاکستان در تلاش است تا هر چه در توان دارد انجام دهد؛ هدف شان اطمینان یافتن از رسیدن طالبان به قدرت در افغانستان است.”

 

پیش از این فیاض حمید، رییس استخبارات پاکستان در غیابت عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نشست گروه پارلمانی آن کشور گفته بود که حضور طالبان در مناطق نزدیک به مرز آن کشور به گونه ی بی پیشینه افزایش یافته است. فیاض حمید و قمر باجوا رییس آی اس آی و رییس ستاد ارتش پاکستان گفته بودند که همزمان با افزایش نفوذ شان بر طالبان تمرکز بیشتر شان را بر موردی که آیا هندی ها با طالبان در تماس می شود افزایش داده اند. این جنرالان پاکستانی تأکید کرده بودند که هندی ها با طالبان دیدارهای داشته اند ولی این دیدارها غیر رسمی بوده است.

 

در عین حال این دو نظامی پاکستانی تأکید کرده بودند که به هیچ وجه آماده نیستند به امریکا پایگاه نظامی بدهند، اما واشنگتن می تواند که از فضای پاکستان استفاده کند، زیرا میان اسلام آباد واشنگتن در هنگام پرویز مشرف توافقنامه ی به امضا رسیده بود. در همین حال نهادهای استخباراتی هند گزارش کرده اند که طالبان در اردوگاه های لشکر طیبه در حیدر آباد پاکستان آموزش می بینند. در عین حال جیش محمد ده ها هراس افگن انتحاری را آموزش داده تا همچنان وضعیت امنیتی افغانستان بدتر از پیش باشد.