نشست استانبول یا بن دوم

خبرنگار:محمدنبی کریمی

قرار است نشست استانبول به احتمال زیاد برای سه تا ده روز در روزهای پایانی ماه اپریل برگزار شود تمام مردم افغانستان وسیاسون کشور نگران هستند که در نشست استانبول سرنوشت افغانستان چه خواهد شد، نشست که قرار است میان گروه طالبان و دولت جمهوری اسلامی افغانستان تفاهم نامه صلح به امضا برسد.
در عین حال مقام‌ها در شورای عالی مصالحه ملی‌ می‌گویند که ممکن است آجندای مهم در این نشست رای‌زنی و بحث در مورد طرح امریکایی‌ها برای صلح افغانستان باشد، اما اتحادیه اروپا میگوید تاهنوز دعوت نامه رسمی از این نشست دریافت نکرده است.
اما برخی از جریان های سیاسی کشور هشدار میدهند اگردست آورده های 20 ساله مردم افغانستان در این نشست نادیده گرفته شود بحران بعد از بن در کشور تکرار خواهد شد.
حمد الله محب مشاور امنیت ملی رییس جمهوری میگوید:«هنوز اجندای نشست استانبول روشن نیست وتشکیل حکومت موقت هیچ دردی را دوا نمی‌کند حکومت افغانستان صلح می‌خواهد کسانیکه خواهان تامین صلح در افغانستان نیست حکومت موقت را مطرح می کند.»
چند قبل انتونی بلینکین وزیر خارجه ایالات متحده امریکا طرح حکومت آینده افغانستان را برای رییس جمهور غنی و رییس شورای مصالحه ملی فرستاده بود.اما این طرح آقای بلینکین با واکنش های سیاسون و مردم افغانستان قرار گرفت و چند روز قبل رییس جمهور غنی با رد طرح امریکا رای روند صلح افغانستان را رد کرده و به عوض آن طرح خود را معرفی کرد که در آن برگزاری انتخابات جدید در ظرف شش ماه پیش‌بینی شده است.
آقای غنی گفته بود که هرگز براساس طرح ارائه شده توسط ایالات متحده امریکا پیش از وقت از مقامش کناره گیری نخواهد کرد،«هر حکومت آینده باید در نتیجه یک روند دموکراتیک تشکیل شود، نه توسط یک توافق سیاسی.
اما گروه طالبان برگزاری انتخابات زودهنگام را که بر اساس گزارش‌ها از سوی غنی پیشنهاد خواهد شد، رد کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که رییس جمهور غنی در برابر طرح امریکا، برگزاری انتخابات زودهنگام را در کنفرانس استانبول پیشنهاد خواهد کرد.
پس حالا دیده شود که در نشست استانبول رییس جمهور غنی از سمت خود استفا داده و حکومت موقت روی کار خواهد آمد، یا بالای طرح انتخابات زود هنگام خود استاده گی خواهد کرد. اگر طرح انتخابات زود هنگام رییس جمهور غنی را گروه طالبان به پذیرند و توسط اتنخابات یک رییس جمهور جدید در کشور بیاید این به نفع غنی هست چون نامش در لیست قهرمان صلح افغانستان ثبت خواهد شد!
اگر طرح غنی را گروه طالبان نه پذیرند و نشست استانبول بی نتیجه به پایان برسد و گروه طالبان حملات شان را بالای مردم زیاد کرده و یک جنگ غیر منتظره رخ خواهد داد وآقای غنی همراه با چند تن از اطرافیانش به کشور های غربی سفر خواهند کرد و وای به حال مردم بیچاره افغانستان.