خلیلزاد: طالبان اگر صلح را انتحاب نکنند امریکا کنار حکومت افغانستان می ایستد

 

 

نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان میگوید در صورتی که گروه طالبان صلح و آینده‌ی مبتنی بر اجماع و سازش را انتخاب نکند، امریکا در کنار افغان‌هایی که برای حفظ جمهوری تلاش می‌کنند، می‌ایستد.

 

زلمی خلیلزاد، نماینده یژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان شب گذشته(17ثور) صفحه تویتر اش نگاشته است:« در صورتی که گروه طالبان صلح و آینده‌ی مبتنی بر اجماع و سازش را انتخاب نکند، امریکا در کنار افغان‌هایی که برای حفظ جمهوری تلاش می‌کنند، می‌ایستد.»

 

آقای خلیلزاد افزوده است در حال حاضر اجماع بی‌ نظیری برای صلح در افغانستان شکل گرفته است و اجماعی که توافق از راه مذاکره، ختم خشونت و رد تلاش برای راه‌ حل نظامی را حمایت می‌کند. و رهبران افغان از تمامی طرف‌های درگیر باید از این فرصت پیش آماده استفاده کرده و برای ختم جنگ چهل ساله باهم مذاکره کنند.

 

همچنان آقای خلیلزاد گفته است که اجماع جهانی تنها روی صلح خلاصه نمی‌شود، بلکه با ورود افغانستان به مرحله‌ی جدید، جهان همچنان در حمایت از این کشور ثابت‌قدم باقی خواهد ماند.

 

این در حالیست که برخی از نمایندگان کشورهای اروپایی و ناتو روز گذشته در اعلامیه‌ای، حملات طالبان و قتل‌های هدفمند در افغانستان را محکوم کرده و از دولت افغانستان و طالبان خواسته‌اند که به خشونت‌ها خاتمه دهند.

 

در این اعلامیه‌ی 20 ماده‌ای، از طرف‌های درگیر همچنان خواسته شده است که در هر گونه شرایط در حمایت از غیرنظامیان به تعهدات‌شان بر مبنای قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند و هرچه زودتر در مورد اقداماتی که اجرای موفقیت‌آمیز آتش‌بس جامع و دایمی را امکان‌پذیر می‌کند، به توافق برسند.

 

امریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناتو، ناروی و بریتانیا در این اعلامیه از طالبان خواسته‌اند که عملیات اعلام‌ناشده‌ی بهاری‌شان و همچنان حملات در مجاورت شفاخانه‌ها، مکاتب، دانشگاه‌ها، مساجد و دیگر مکان‌های غیرنظامی را متوقف کنند.

 

در همین حال، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون هیأت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان گفته است که این گروه به تمام دیپلمات‌های خارجی، خبرنگاران و کارمندان سازمان‌های حقوق بشری اطمینان می‌دهد که امنیت آنان را تأمین می‌کند.