وضع ممنونیت بر سفر چهار هزار مسافر پاکستانی از پرواز به عربستان

 

 

همزمان با شیوع موج سوم کوید-19 در کشور، پاکستان و عربستان ورود شهروندان افغان به خاک شان را ممنون کرده اند. بر بنیاد گزارش ها مقام های حکومت افغانستان تأکید کرده اند که از سه روز بدین سو، پروازها میان کابل-ریاض به دلیل افزایش بیمارا کوید-19 در کشور متوقف گردیده است. مسؤولان حکومتی تأکید کرده اند که این روند سبب شده تا دست کم چهار هزار مسافر پاکستانی در کابل گیر بمانند.

 

در حالی که افغانستان در این روزها گواه افزایش بیماری کوید-19 و مرگ و میر شهروندانش است؛ شماری از کارگران پاکستانی که با سفر به کابل میخواستند از فرودگاه کابل به عربستان پرواز کنند پس از ممنوعیت پرواز به عربستان در فرودگاه کابل گیر مانده اند. بر بنیاد گزارشی که بی بی سی فارسی ارایه کرده است: “اخیرا شماری از کارگران پاکستانی با سفر به کابل از فرودگاه کابل به عربستان پرواز می‌کردند و از همین مسیر هم از عربستان به پاکستان بر می‌گشتند. دلیل هم این بود که پاکستان به دلیل شیوع کرونا در فهرست کشورهای قرمز و پرواز ممنوع عربستان سعودی قرار داشت. بخش عمده از کارگران را در عربستان، کارگران پاکستانی تشکیل می‌دهند، این کارگران مسیر کابل را برای تردد به عربستان انتخاب کردند.”

 

در این گزارش همچنان نگاشته شده است: ” در روزهای اخیر هزاران مسافر از اسلام آباد به کابل آمدند تا از این طریق به عربستان بروند ولی با قطع پرواز میان کابل و جده آنان نیز در وضعیت دشوار قرار گرفته‌اند. افغانستان تا چند روز قبل از جمله کشورهای محسوب می‌شد که سفر از آنجا به عربستان ممنوع نبود ولی داشتن سندی که نشان دهنده منفی بودن آزمایش کرونا باشد، الزامی بود.”

 

از سوی هم نعیم صالحی، سخنگوی اداره هوانوردی غیر نظامی (ملکی) افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که قبل از این هر روز یک پرواز میان دو کشور صورت می‌گرفت. او افزود که این پرواز از سه روز تاکنون متوقف شده است. او گفت، عربستان به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا در این کشور، پروازها را متوقف کرده است.

 

سفارت پاکستان در کابل می‌گوید که شماری از شهروندان این کشور که به هدف رفتن به عربستان از اسلام آباد به کابل آمده بودند، حالا به دلیل توقف پروازها میان افغانستان و عربستان مجبور است دوباره به کشورشان بازگردند. سفارت پاکستان در صفحه رسمی فیسبوک و توییترش شمار این افراد را چهار هزار نفر اعلام کرده است. این سفارت افزوده که سفارت پاکستان برای این افراد محل سکونت و در سفارت فراهم کرده و برای انتقال آنان به پاکستان نیز وسیله حمل و نقل و کمک نقدی فراهم کرده است. استفاده از مسیر کابل برای سفر به عربستان توسط شهروندان پاکستانی در سالهای اخیر بی‌پیشینه است.