ثبت گرمای 70 درجه سانتیگراد در کویت کشوری در خاورمیانه

 

 

در یکی از گرم‌ترین تابستان‌های تاریخ، در مناطقی از خاورمیانه گرمای بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده ‌اند. بر بنیاد گزارش رسانه های عربی، کویت گواه گرمی 70 درجه بوده که در بیش از نیم قرن حاضر این رقم بی پیشینه بوده است. رسانه های غربی همچنان تأکید کرده اند که علت افزایش گرما در سراسر جهان به ویژه کشورهای عربی ناشی از افزایش گازات گلخانه یی و تغییر اقلیمی بوده است.

 

در تازه ترین مورد رسانه های جهانی به نقل از رسانه های کویتی گزارش کرده اند که دمای هوا در این کشور زیر تابش خورشید تا 70 درجه سانتی گراد افزایش یافته و در مناطق سایه 53.3 درجه سانتی گراد گرما به ثبت رسیده است.

 

خاطرنشان می شود که این گرمترین تابستان در این منطقه ی از خاورمیانه طی 70 سال گذشته است. این گرمای شدید توسط موقعیت گرمسیری کویت و همچنین رکود فصلی – طوفان گرمسیری در اقیانوس هند هدایت می شود.

 

در خلیج فارس، تابستان به دلیل تفاوت زیادی که بین فشار و رکود فصلی هند وجود دارد، به طور سنتی فصل وزش باد شدید است. به گفته دانشمندان، میانگین دمای تابستان در امارات طی 50 سال می تواند به 60 درجه برسد.

 

با این حال گروه هواشناسی تحت اداره کل هواپیمایی کویت گرمای 53 درجه را تأیید نکرد. متخصصان هواشناسی دراین نهاد می گویند شاید دماسنج های موجود در موتر ها تا 70 درجه سانتیگراد نشان داده باشند اما هوا تا این حد گرم نشده است.

 

ظاهرا این روزها اخبار مربوط به افزایش دمای هوا و شرایطی که کره زمین تجربه می کند آن چنان داغ است که حتا تیترهای غیرواقعی نیز به هوای گرم تابستان نسبت داده می شوند.

 

در همین حال کارشناسان محیط زیستی میگویند که اگر کشورهای جهان برای کاهش گازات گلخانه یی اقدام نکنند و کشورهای بزرگ صنعتی جهان در بخش تغییرات اقلیمی توجه لازم را انجام ندهند، این وضعیت بدتر از این خواهد شد و ممکن که زیست در سراسر جهان نا ممکن شود.