وزارت صحت: آمار مبتلایان به بیماری قارچ سیاه در افغانستان به هفت تن افزایش یافت!

صحت Shekaib Zaheerشکیب ظهیر 05/07/2021 0 Views

 

 

مسؤولان در وزارت صحت عامه افغانستان به تازه گی اعلام کرده اند که شمار مبتلایان بیماری قارچ سیاه در افغانستان به هفت نفر تن افزایش یافته است و این بیماری روز به روز در حال افزایش است. عثمان طاهری، معاون سخن‌گوی وزارت صحت امروز دوشنبه (14/4/1400) در پیوند به بیماری قارچ سیاه در افغانستان گفته است: “شمار مبتلایان به بیماری قارچ در کشور به هفت مورد افزایش یافته است و این آمار در ولایت های کابل، بغلان، سمنگان و بلخ از سوی وزارت صحت شناسایی شده که تنها چهار مورد آن، در کابل به ثبت رسیده است.”

 

در همین حال آقای “طاهری” می‌افزاید که این هفت تن از باشنده های کشور که به بیماری قارچ سیاه مصاب شده‌ اند تست کرونای این افراد در لابرت وار های وزارت صحت نیز مثبت تشخیص شده است.

 

بیماری قارچ سیاه در افغانستان در حالی در حالی اوج گیر شده که چندی پیش عبدالوحید “مجروح” سرپرست وزارت صحت، هوشدار داده بود که بیماری قارچ سیاه در میان افراد مبتلا به کرونا در افغانستان وجود دارد و شهروندان کشور در کنار رعایت پروتوکول های بهداشتی وزارت صحبت باید در خانه بمانند.

 

روز پنج‌شنبه هفته ی پیش (10/4/1400) وزارت صحت با پخش خبرنامه یی اعلام نموده بود که نخستین فرد مصاب به بیماری قارچ سیاه در افغانستان را شناسایی کرده اند و این رویداد را به به ثبت اند. مقام های وزارت صحت همچنان هشدار داده بودند که این بیماری در افغانستان به حالت گردش در آمده است.

 

به باور مسؤولان وزارت صحت، بیماری قارچ سیاه، یکی از بیماری های خطرناک شمرده می شود و از طریق خاک و ومجرای تنفسی از یک شخص به شخص دیگر سرایت می‌کند و تحقیقات سازمان جهانی صحت نشان داده است که این بیماری 54 در صد احتمال مرگ را در پی دارد.
در همین حال وزارت صحت عامه افغانستان از تمامی شهروندان کشور یک بار دیگر خواسته است تا نکات صحتی سازمان جهانی صحت را به گونه ی جدی رعایت نمایند. این وزارت از تمامی شهروندان افغانستان خواسته در هنگام رفتن، داشتن ماسک و دست کش را فراموش نکنند تا از مصاب شدن به بیماری های کرونا و قارچ سیاه در امان بمانند.