پاسبانان-       یک روز پیش کاخ سفید از رییس جمهوری افغانستان و حزب جمعیت خواست تا تنش های شان را از راه صلح آمیز حل کنند. در خبرنامه ی کاخ سفید چنین آمده است: “واشنگتن در حال حاضر وضعیت پر تنش برای اداره ی ولایت بلخ را از نزدیک بررسی می کند.” کاخ سفید از تمامی طرف ها می خواهد به زودترین فرصت تمامی تنش ها را پایان دهند. ایالت متحد امریکا از تمامی طرف های دخیل می خواهد تا هر چه سریع تر به توافق برسند و معضل انتقال صلاحیت والی جدید را نهایی سازند. تنش های کنونی تنها به سود گروه های هراس افگن و پشتیبانان شان در افغانستان تمام خواهد شد.”

اما جمعیت اسلامی در پاسخ به این خواست کاخ سفید چه می گوید؟ خبرنامه ی این حزب نگاشته است: ” برای حل بحران پیش آمده، جمعیت اسلامی پیشنهادهای مشخصی را روی میز گفتگو نهاده است. این پیشنهادها به مسایل بزرگ حیات اجتماعی و سیاسی کشور پرداخته؛ مسایلی که توجه نکردن به آن موارد، سبب بروز نگرانی های بسیار مشمول مسأله‌ی جانشینی والی بلخ شده است. باید به یاد آورد که موافقت نامه‌ی حکومت وحدت ملی، بخشی از مواد مربوط به صلاحیت های رییس جمهور را تجدید نمود؛ و از آن به بعد می بایست که سیاستهای حکومت در موازات مفاد قانون اساسی و موافقت نامه‌ی مذکور شکل می گرفت.”

ظاهرن این حزب تمامی شرایطش را وابسته به پیشنهادهای پیشین دانسته و بار دیگر بر راه حل سیاسی تأکید می کند. خبرنامه ی جمعیت اسلامی نگاشته است: “پیشنهادهای جمعیت بدون استثنا در تطابق به مفاد قانون اساسی و موافقت نامه‌ی حکومت وحدت ملی تبیین گردیده است. اجرای این پیشنهادها نه تنها زمانگیر نیست، بل سبب تشویق هر چه بیشتر مردم به رفتن به سوی صندوق های رأی خواهد شد. موارد اختلافی، خواست‏ های ملی و افغانستان شمول اند که ضمانت اجرایی می خواهند. اجرای این خواست ها سبب رشد احزاب سیاسی، شفافیت انتخابات و تقویه‌ی روند مردم سالاری در کشور می شوند. به محض اینکه ارگ آماده‌ی پذیرش آنها گردد، توافق حاصل گشته، بحران پایان می یابد.”

اما یک روز پیش نیکولاس کی سفیر بریتانیا در کابل هرچند تنش ها میان رییس جمهور غنی و عطا محمد نور را مسأله ی داخلی افغان ها پنداشته است ولی تأکید ورزیده که ادامه ی این وضعیت سبب افزایش بی ثباتی در کشور و بیشتر شدن نگرانی جامعه ی جهانی دانسته است. تیم سیاستگر بریتانیایی از رییس جمهور غنی و عطا محمد نور خواسته است هر چه عاجل تر به تنش های شان پایان دهند.

Developed by Nethub

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *