پاسبانان-حصار کشی پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند پای مقام های ارشد حکومت افغانستان را به مجلس سنا کشاند. اعضای مجلس سنا روز یک شنبه مقام های وزارت داخله، دفاع ملی، معاون ریاست عمومی امنیت ملی و معاون اداره‏ی ارگان های محل را فرا خواندند. ویس احمد برمک، وزیر امور داخله می گوید: حکومت افغانستان از بهر جلوگیری تخطی های مرزی اسلام آباد نگرانی اش را با مقام های پاکستانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد شریک کرده است.

آقای برمک می گوید:“در مورد تخطی های مرزی پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند، با مقام های آن کشور گفت‏وگوهای انجام شده است و همچنان افغانستان اعتراض رسمی اش را با شورای امنیت سازمان ملل متحد شریک کرده است.” ویس احمد برمک همچنان تأکید می ورزد که بهانه‏ی اصلی مقام های پاکستانی در مورد حصار کشی در امتداد خط فرضی دیورند جلوگیری از ورود هراس افگنان به پاکستان است، اما به نظر این مقام حکومت افغانستان این تصمیم راه عاقلانه‏ی نیست، بل اسلام آباد به جای بهانه جویی ها باید لانه های امن هراس افگنان در آن کشور را ببندد. آقای برمک می افزاید:”ما از راه کارشیوه‏های کنونی در وزارت خارجه، سفارت افغانستان در اسلام آباد و سر انجام در گفت‏وگوهای دو جانبه و چند جانبه میان نیروها امنیتی دو کشور و همچنان فرصت های پیش آمده در ده سال پسین همیشه مسایل مرسی را روی میز گذاشته ایم و از حکومت پاکستان در خواست کرده ایم که از حصار کشی بی مورد در مناطق خط فرضی دیورند پرهیز کند.”

این گفته ها در حالی مطرح می شود که هم اکنون اسلام آباد روند حصار کشی در امتداد خط فرضی دیورند را دوباره آغاز کرده است و بر بنیاد گزارش ها تا اکنون ده‏ها کیلومتر از نقاط فرضی دیورند با سیم های خاردار حصار کشیده شده است. افزون بر حصار کشی در امتداد نقاط مرزی موشک پراگنی های ارتش پاکستان بر ولایت های مرزی افغانستان نیز از نگرانی های بنیادی وزارت داخله‏ی کشور است که خشم وزیر امور داخله‏ی کشور را بر انگیخته است.

Developed by Nethub

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *