پاسبانان- کابل

  تلویزیون یک گزارش کرده است که فرمانده نیروهای هوایی مأموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان در گفتگو با این رسانه گفته است: تا هنگامی که پاکستان در برابر پناه گاه های امن هراس افگنان در خاکش گام های جدی بر ندارد، فشارهای جامعه ی جهانی به ویژه امریکا بر اسلام آباد بیشتر خواهد شد. جیمز هاکر هشدار داده است که آنان دیگر اجازه نخواهند داد طالبان با استفاده از لانه های امن شان در پاکستان افزون بر نبرد، به قاچاق مواد مخدر نیز ادامه دهند. اکنون دیده می شود که لانه های امن هراس افگنان در پاکستان به درد سر جدی واشنگتن مبدل شده است. در حالی که اسلام آباد از بهر هراس افگن پروری در خاکش از جامعه ی جهان بارها هشدارهای جدی دریافت کرده است.

جیمز هاکر گفته است: “ما فشارهای مان را بر پاکستان افزایش خواهیم داد تا این کشور را به همکاری در راستای مبارزه با هراس‌ افگنی مجبور کنیم. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که دیگر جای امنی برای هراس‌افگنان در پاکستان وجود ندارد و این گروه‌ها نمی تواند با استفاده از لانه‌های امن‌شان در خاک آن کشور در کنار فعالیت‌های هراس‌افگنی‌، به قاچاق مواد مخدر ادامه دهند.” این جنرال امریکایی از آسلام آباد انتظار دارد تا به فشارهای جامعه‌ی جهانی، به ویژه امریکا تن دهد و صادقانه در امر مبارزه با هراس‌افگنی دست به کار شود. او گفته است: “بر بنیاد راهبرد نظامی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، دونالد ترامپ به صراحت از پاکستان خواسته است که اقدامات جدی را در برابر هراس‌افگنان روی دست بگیرد و اسلام آباد باید در این راستا اقدام کند.”

اما پاکستانی ها با نگرانی از متشنج شدن روابط شان با امریکا گفته اند: این روابط نباید زیر تأثیر تحولات در افغانستان قرار گیرد. خواجه آصف وزیر خارجه ی پاکستان گفته است: “بسیار به وضاحت می خواهم بگویم، آنچه از مقام های امریکایی در یک سال پسین شنیده و دیده ایم کمی نگران هستیم. انتظار ما این نیست که گفته های امریکایی ها نتایج نا مطلوبی برای روابط دو کشور داشته باشد.” روابط میان امریکا و پاکستان پس از اظهارات ضد پاکستانی دونالد ترامپ در نخستین روز سال میلادی ۲۰۱۸ به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

ترامپ در پیامی در تویترش نوشت که امریکا ۳۳ میلیارد دالر پس از حمله‌ی نیروهای آمریکایی به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی به پاکستان برای مبارزه با هراس‌افگنی کمک کرده است، اما در پاسخ مقام‌های پاکستانی با سیاست‌های دوگانه‌ی شان همواره امریکا را در برابر این کمک‌ها فریب داده اند.

Developed by Nethub

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *