کابل -پاسبانان

فعالیت چشمگیر رسانه ها در کشور عامل بنیادی برای جلب اعتماد 65 در صد شهروندان شده است تا اینکه به حکومت و یا هم مخالفانش باور داشته باشند. اما اندک بودن منابع مالی، ندادن اطلاعات به موقع و پشتیبانی نمادین حکومت از رسانه ها سبب شده است تا چالش های فعالان رسانه یی بیشتر از پیش گسترده تر شود. حالا نهاد های مدافع حقوق خبرنگاری از بسته شدن دروازه ی 150 رسانه از آغاز کار حکومت تا اکنون سخن می زنند. مجیب خلوتگر رییس نهاد نی یا حمایت کننده ی رسانه های آزاد افغانستان می گوید: “بیش از 150 رسانه در جریان کار حکومت وحدت ملی به کار شان پایان داده اند. در هنگام حکومت آقای کرزی 650 رسانه فعالیت داشت اما در حال حاضر این رقم به 500 رسانه رسیده است. که 20 در صد کاهش را در فعالیت رسانه های کشور نشان میدهد.”

آقای خلوتگر در گفتگو با تلویزیون صدای امریکا همچنان گفته است: با آن که چندین قانون از بهر فعالیت و نشر اطلاعات از طریق رسانه توسط حکومت توشیح شده است، اما بررسی های این نهاد نشان میدهد که برآیند کلی کار رسانه ها صدمه دیده است. “با آن که ما قانون حق دسترسی به اطلاعات را در کشور توشیح داریم، مقرره ی طرز تأسیس رسانه ها توشیح گردیده است ولی برایند کلی کار رسانه ها ما گواه بدتر شدن وضعیت و آسیب دیدن رسانه ها بودیم با آن که رهبران حکومت وحدت ملی داد از حمایت ارزش های آزادی بیان و رسانه ها می زنند اما پشتیبانی نکردن آنان سبب شد تا شاهد پیمایش مثبتی در این زمینه نباشیم.

از سوی هم شماری از خبرنگاران در تماس با پایگاه خبری پاسبانان می گویند: حکومت با تمامی تعهداتش در پشتیبانی از رسانه ها و فعالان رسانه یی کوتاه آمده است. شکیب مولوی زاده یکی از خبرنگاران می گوید: در واقع ما چالش های زیادی را تجربه می کنیم، از نبود مصونیت کاری گرفته تا بیمه ی صحی و ده ها مورد دیگر ولی حکومت افغانستان در حفظ منافع فعالان رسانه یی و رسانه ها متأسفانه شعاری عملی می کند. اما تا هنوز حکومت وحدت ملی در پیوند به این مسأله هیچ واکنشی از خود نشان نداده است.

Developed by Nethub

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *